حقوق جزا

قوانین ُمقررات مطالب ومقالات حقوق جزا

حقوق جزا

قوانین ُمقررات مطالب ومقالات حقوق جزا

فلسفه حقوق جزا از دیدگاه اسلام

ب) مبانی انسان شناختی حقوق جزا
همچنین مادامی که ما انسان را تعریف نکنیم و کمال و نقص و سعادت و شقاوتش را نشناسیم نمی توانیم درباره وظایف و اختیارات و حقوق او بحث کنیم. در مبانی انسان شناختی ما معتقدیم که انسان فقط موجودی نیست که از مادر متولد می‌شود و بعد هم در قبر دفن می‌شود. در حقیقت عمر انسان بی نهایت است. زندگی دنیا بخش کوتاهی از زندگی انسان و بخش جنینی دوم اوست. وقتی نطفه انسان منعقد می‌شود 9 ماه در شکم مادر است و در آن جا هیچ اختیاری از خود ندارد. بعد حدود 90 سال اندکی کمتر یا بیشتر، دوره جنینی دیگری را می‌گذراند؛ اما در این دوران باید خودش خودش را بسازد. بعد از این دوران، تازه زندگی حقیقی او شروع می‌شود که قرآن درباره آن می‌فرماید: یقول یا لیتنی قدمت لحیاتی؛ و نیز می‌فرماید: و ان الدار الاخره لهی الحیوان. از این منظر زندگی دنیا مقدمه ای برای زندگی ابدی انسان است. این نگرش نسبت به انسان در حقوق، در اخلاق، در ارزش‌ها و... اثر می‌گذارد، همان طور که اگر کسی معتقد باشد حیات انسان بیش از همین زندگی دنیایی نیست (ما هی الاحیاتنا الدنیا نموت و نحیا و ما یهلکنا الاالدهر) این نگرش او در حقوق، اخلاق، ارزش‌ها و... اثر می‌گذارد.

ادامه مطلب ...

استرداد مجرمین

‌قانون راجع به استرداد مجرمین
‌مصوب 14 اردیبهشت ماه 1339 (‌کمیسیون مشترک دادگستری مجلسین)

ادامه مطلب ...

قتل

در شرع انور اسلام به حفظ حرمت دم انسان توجه ویژه ای گردیده است وبا ابن عنوان که هر شخصی دیگری را بکشد گویی جامعه ای را کشته واگر انسانی را نجات دهد جامعه ای ر انجات داده است ، قوت بیشتری به این بحث بخشیده است وقتل انسان را از گناهان کبیره قلمداد نموده وبه اولیای دم قدرت عکس العمل را بخشیده است. ازاین رو برای اجرای عدالت در مقابل نفس به مصداق آیه شریفه (کتب علیکم القصاص، بقره ،178) قصاص نفس جایز شمرده شده وحق اولیا دم میباشد.قتل عمد جولانگاه  وسیعی در متون فقهی   میباشد و مقصود از نگارش این مکتوب بررسی قصاص نفس  در جراحت عمدی منتهی به قتل عمدی موضوع ماده 278 قانون مجازات اسلامی ومقایسه متون فقهی با نص ماده فوق  وهمچنین  ماده 206 از قانون مجازات اسلامی میباشد.

قتل عمد

قتل عمد  به عنوان یکی از جرایم علیه تمامیت جسمانی اشخاص در باب اول کتاب سوم قانون مجازات اسلامی بدان پرداخته است که اصول کلی برگرفته از قرآن کریم و فقه امامیه میباشد دراین مقاله مختصر سعی برانست که به شرایط ثبوت واجرای قصاص نفس در جراحت عمدی منتهی به قتل ووجه افتراق متون فقهی و تطبیق قانون مجازات اسلامی با فقه معتبر شیعه موردبررسی قرار میگیرد.کلید واژه ها(قصاص، اثبات قصاص، اجرای قصاص، سرایت در جراحت عمدی منتهی به قتل عمدی ).