قانون راجع به استرداد مجرمین
مصوب 14 اردیبهشت ماه 1339 (کمیسیون مشترک دادگستری مجلسین)
در شرع انور اسلام به حفظ حرمت دم انسان توجه ویژه ای گردیده است وبا ابن عنوان که هر شخصی دیگری را بکشد گویی جامعه ای را کشته واگر انسانی را نجات دهد جامعه ای ر انجات داده است ، قوت بیشتری به این بحث بخشیده است وقتل انسان را از گناهان کبیره قلمداد نموده وبه اولیای دم قدرت عکس العمل را بخشیده است. ازاین رو برای اجرای عدالت در مقابل نفس به مصداق آیه شریفه (کتب علیکم القصاص، بقره ،178) قصاص نفس جایز شمرده شده وحق اولیا دم میباشد.قتل عمد جولانگاه وسیعی در متون فقهی میباشد و مقصود از نگارش این مکتوب بررسی قصاص نفس در جراحت عمدی منتهی به قتل عمدی موضوع ماده 278 قانون مجازات اسلامی ومقایسه متون فقهی با نص ماده فوق وهمچنین ماده 206 از قانون مجازات اسلامی میباشد.
قتل عمد به عنوان یکی از جرایم علیه تمامیت جسمانی اشخاص در باب اول کتاب سوم قانون مجازات اسلامی بدان پرداخته است که اصول کلی برگرفته از قرآن کریم و فقه امامیه میباشد دراین مقاله مختصر سعی برانست که به شرایط ثبوت واجرای قصاص نفس در جراحت عمدی منتهی به قتل ووجه افتراق متون فقهی و تطبیق قانون مجازات اسلامی با فقه معتبر شیعه موردبررسی قرار میگیرد.کلید واژه ها(قصاص، اثبات قصاص، اجرای قصاص، سرایت در جراحت عمدی منتهی به قتل عمدی ).